W związku z dalszymi niejasnościami przepisów, jakie zostały wprowadzone w sierpniu 2020r. Komisja Europejska przygotowała i opublikowała oficjalne wyjaśnienia dotyczące interpretacji przepisów z zakresu czasu prowadzenia oraz odpoczynków kierowców. Wyjaśnienia mają za zadanie pomóc przewoźnikom i kierowcom zrozumieć w jaki sposób stosować przepisy Pakietu Mobilności.
I część wyjaśnień Komisji Europejskiej
Początkiem roku została opublikowana pierwsza interpretacja przepisów Pakietu Mobilności w formie pytań i odpowiedzi, zawierała 12 zagadnień. Niestety te informacje nie odpowiedziały w pełni na niejasności i w dalszym ciągu w sektorze transportowym pojawiało się wiele pytań. Dlatego Komisja Europejska zapowiedziała sukcesywne publikowanie kolejnych ważnych informacji w jaki sposób powinno się interpretować obowiązujące przepisy.
II część wyjaśnień Komisji Europejskiej
Kolejna porcja informacji zawiera zestaw 16 pytań, które zostały opublikowane w języku angielskim, na chwilę obecną nie otrzymaliśmy tych wytycznych w innych językach urzędowych, co zapewne zostanie uzupełnione w najbliższym czasie. Warto podkreślić, że dokument ten nie jest wiążący i to Trybunał Sprawiedliwości KE jest organem właściwym do wydawania ostatecznych wykładni prawa unijnego. Komisja Europejska w dalszym ciągu pracuje nad nowymi wyjaśnieniami, które będą kolejno uzupełniane i publikowane.
Szczególną uwagę należy zwrócić na następujące zapisy dotyczące:
1. POWRÓT KIEROWCY DO CENTRUM OPERACYJNEGO LUB DO MIEJSCA ZAMIESZKANIA
art. 8 ust. 8a rozporządzenia 561/2006 „przedsiębiorstwo transportowe organizuje pracę kierowców w taki sposób, aby umożliwić im powrót do centrum operacyjnego pracodawcy, które jest zwyczajową bazą dla danego kierowcy i w którym rozpoczyna się jego tygodniowy okres odpoczynku, w państwie członkowskim siedziby pracodawcy lub powrót do miejsca zamieszkania kierowcy w każdym okresie czterech kolejnych tygodni”.
Należy zwrócić uwagę na to, że definicja „centrum operacyjne” nie zostało zdefiniowane w przepisach UE dotyczących transportu drogowego. Komisja Europejska wyjaśnia, iż jest to miejsce, w którym kierowca normalnie przebywa, organizowana jest jego praca oraz gdzie zazwyczaj rozpoczyna się jego tygodniowy okres odpoczynku. To miejsce do którego regularnie powraca na terytorium Państwa Członkowskiego rzeczywistego i stałego miejsca prowadzenia działalności przez pracodawcę. Miejsce takie jest utożsamiane z posiadanymi przez przedsiębiorcę pomieszczeniami, w których przechowuje dokumentację księgową i kadrową. Jeżeli przedsiębiorstwo ma siedzibę w różnych państwach członkowskich to kierowca powinien powrócić do centrum operacyjnego w którym zazwyczaj przebywa.
2. REKOMPENSATA ZA DWA SKRÓCONE TYGODNIOWE OKRESY ODPOCZYNKU
Rekompensata za poprzednie dwa skrócone tygodniowe okresy odpoczynku musi zostać zakończona przed końcem okresu 6×24 godzin, kiedy to rozpoczyna się regularny tygodniowy odpoczynek.
3. KIEROWCA PRACUJĄCY NA WŁASNY RACHUNEK
Dotyczy ich zakaz odbierania regularnego tygodniowego odpoczynku w kabinie pojazdu, Komisja Europejska wskazała główny cel, jakim jest zapobieganie zmęczeniu kierowców oraz wyeliminowanie zagrożeń dla bezpieczeństwa drogowego.
Należy zauważyć, iż art. 8 ust. 8a, który reguluje stosunki między zatrudnionymi kierowcami a pracodawcami w zakresie organizacji powrotu kierowców do domu w każdym okresie czterech kolejnych tygodni nie dotyczy kierowców pracujących na własny rachunek.
4. REJESTRACJA CZYNNOŚCI ZAŁADUNKU I ROZŁADUNKU
Druga wersja inteligentnych tachografów będzie wyposażona w nową funkcję automatycznego rejestrowania pozycji pojazdu podczas czynności załadunku i rozładunku pojazdu. Rejestracja położenia będzie powinnością kierowcy, który będzie musiał zaznaczyć operację załadunku, rozładunku lub równoczesną operację załadunku, rozładunku lub załadunku i rozładunku. Czynność taka będzie wprowadzana ręcznie za pośrednictwem menu tachografu.
5. DELEGOWANIE KIEROWCÓW A PAKIET MOBILNOŚCI
Jednym z istotniejszych zagadnień, na jakie będą musiały zwrócić uwagę firmy transportowe, są zmiany związane z nowymi przepisami o delegowaniu kierowców, które wejdą w życie w lutym 2022 roku. Więcej na ten temat w osobnym artykule: Pakiet mobilności a zmiana przepisów o delegowaniu.
Powyższe zagadnienia to jedne z wielu poruszonych przez Komisję Europejską. Więcej informacji zostało zamieszczonych na oficjalnej stronie Komisji.
Autorką artykułu jest:
Anna Kabus Ekspert branży transportowej |